my birtday...^_^

Daisypath Happy Birthday tickers

Saturday, 16 April 2011

sumthing to share u boys n girls...bce taw..:)

ya ALLAH kubahagia d pagi ini.. pagi menghirup udara segar d tepi pantai smbil beriadah... selepas tu p potong sayur d cf.. lepas itu Allah hadiahkan pula dgn ilmu agama pagi tadi.. terima kasih... x sabar nak share ngn kawan2 ilmu agama yg pakcik tu tegur dan juga berkongsi.. nntikan, ini kata2 nya di akhir kerana ku bertanya..pakcik knp org kata kita x baik??..pakcik menjawab "manusia tiada yang baik,kita yang perlu cari kebaikan itu.. kita kena redha dgn apa yg berlaku kerana ada hikmah di sebaliknya"... dlm hatiku terdetik.. ya ALLAH jauhilah aku dr menjadi manusia yg tidak redha dgn ketentuannMU



ringkasan perbincgn:

di mulai dgn FIQH WANITA iaitu tntg HAID..(nk thux?? baca seterusnya)



soalan asas di ajukn oleh pakcik

1)" BERAPA JAM HAID WANITA PALING BANYAK DAN PALING SEDIKIT??

2)BERAPA WARNA HAID WANITA??

(jgn malu bila baca... ini ilmu perlu di ketahui oleh lelaki dan perempuan kerana si lelaki..kamu mgkin ada adik perempuan dan juga isteri... dan bg wanita wajib kamu thu untuk d pesan pada rakan2 wanita lain serta adik2 kamu dn diri kamu)

agak malu juga nak jawab masa pakcik ini bertanya.. ttp memandgkan beliau adalh seorg ustaz dan sy mmg ingn penjelasn jawb lah juga.. :)

jawapan

1)haid yang paling sedikit adalah dalam 24 jam(1 hari) dan yang paling bayk 360 jam(15 hari)

pakcik iu bertanya lagi" jika sesorg dtg haid pada 11 pagi dan habis haidnya pada jam 9 pagi.. adakah solat 5 waktunya yang di tingglkan dalam tempoh itu perlu qado???" aku jawab.. x pasti lah pakcik.. tgk ak ni insan yg lemah.. cetek lagi ilmu.. pakcik pun trgkan" actually dia kena qado waktu solat tersebut.. kan td pakcik kata masa paling singkat untuk sesorg haid adlh satu hari.. jadi 11 pg hingga 9 pg tu di panggil haid x?? " aku jawab "x lah pakcik, baru 22 jam.. berlagak lak tu menjawab..hihi"..then dia trskn penergn " kalao x cukup 24 jam kira nya itu x dikira haid.. itu darah sakit jadi kena qado' solat 5 waktu tersebut...FAHAM?? hihi x faham tnya



2)pastu d tnya pasl warna haid lak..alamk malu lah aku nk jawab.. :P tp jawb lah juga.. ada 4 kot...(x pasti) then pakcik trgkan " warna haid betullah ada 4.. warna merah hati >>merah terang >> warna tanah >> kuning.. itulh peringkat warna haid sehingga habis.. jadi ank kena thu.. warna kuning tu x semetinya habis tau.. kita sebnarnya jika dh peringkt kuning kita kena amik kapas dan jolokkn sedikit d bahagian keluar haid.. lepas itu bau.. untuk tahu masih ada bau hanyir haid atau tidak.. kalu masih ada.. bermkna kita blm lagi dlm keadaan bersih untuk mandi wajib... jadi jgn mandi.."



(itulah seikit perbincgn td pasal wanita.. pakcik tu kata dia bg thu mai supy mai leh share ngn kawan2.. semua kena thu agar solat dan amln kita sah... jgn sombong diri bertanya yg pakar jika kita x thu mengenai hukum sesuatu amln")



inti pati lain dr pakcik

"BUKAN SEMUA ILMU ITU PERLU DI AMAL"

anda setuju x dgn statement ni??

sy mula nya ragu2 tp di jelaskan leh pakcik.. "ia mmg bukan smeua ilmu itu perlu di amal, ilmu tauhid(keyakinan) shj kita perlu amalkan kerana ia berkaitan dgn keyakinan/penghambaan kita sebagai HAMBA ALLaH cth solat.. haji,.. cth ilmu lain, ilmu feqah(amalan)... yg ini kita perlu tau dan buat bukan dijadikan amalan cth.. ilmu musafir.. maksudnya masa kita musafir jak kita bt..bukan stp hari kita bt solat musafir jadi itu yg dimaksudkan dgn bukan semua ilmu perlu di amal.. ilmu tasawuf(berkaitan akhlak), ilmu ini kita perlu hayati.. dan fahami..



SOAL AURAT

pakcik itu sentuh sedikit... kenapa perempuan itu di kata jgn pakai pakaian yg telanjang... do know what he said.. pakai seluar pon telanjang.. (aku yg masa tu tgh paki tracksuit,, ialah baru lepas jogging.. dah malu alah).. aku pon tnya.."knp pakcik ckp mcm tu?" ialah kan seluar itu menmpk kan bentuk kaki kamu... "dlm hatiku aah jgk,ceteknya ilmu ku" then he said, "aurat wanita apa??.. seluruh tubuh kan.. kecuali menmpkn muka dan kedua telapak tgn.. jelas x??... jelas kan.. sesungguhnya ISLAM itu sgt menghargai wanita... kalu blh anak2 paki lah baju kurung.. jgn menampkkn bentuk tubuh... pakcik thu ..ini berat untuk di terima tp.. itu lah yg sbenarnya anak.." huhu aku malu dgn diri ku..

terima kasih pakcik...

dlm benak hati ku " yaALLAH engkau dgr rintihan ku.. ku dambakn ilmu agama KAU berikn pakcik ini untuk ku ingt kembali fitrah kejadianku di muka bumi ini"





Kita perlu mencari ilmu agama kerana ilmu agama ISLAM itu sememgnya moden kata pakcik itu...

kita d alam universiti ini adalah belajar dan itu adalh tuntutan fardhu kifayah... tp jgn ditinggl fardhu ain yg wajib kita tahu..

"BILA KITA IKUT AJARAN AGAMA ISLAM ITU.. PASTI SINAR BAHAGIA YG AKAN MENANTI INSYAALLAH"



penulisan ku ini bukan untuk menyinggung mana2 pihak sekadar perkongsian apa yg aku bincgkan... aku mmg tidak baik.. tp aku ingin mencari kebaikan itu...

sekian.. jika ada serg komen tntg penulisan ini..feel free to do it... i just grab what the pakcik says to me... n share with u all....

"TINGGALKAN 1 WAKTU SOLAT IBARAT 1000 thn di neraka... anda sanggup.. jika anda pernah tertinggl .. qado' lah,sama2 kita menuju redhoNYA"

2 comments: